Summa sidvisningar

tisdag 16 november 2010

Vecka 43- 46.. Tankar...

Mycket har hänt de senaste veckorna. Det har varit höstlov, v. 44 vilket har inneburit att det mesta har varit ganska lungt och stått still. Så även projektet. Jag har däremot fått tillgång till den nya lokalen på Billdalsgatan 16 och mycket av tiden har gått till att göra iordning den samtidigt som jag som vanligt har träffat barnen.
Vecka 45 var sista veckan med dramapass för förskolorna Kronängsgården och Draken.
Den här veckan, 46, har de träffats för första gången i lokalen hos mig. Det var ett jättebra möte, vi hade en liten sångstund tillsammans och alla barn samarbetade kring en gemensam uppgift: Att hitta Grodans 24 barn i lokalen. Detta var väldigt bra då barnen fick leta fritt överallt, öppna alla dörrar, bekanta sig med lokalen, samtidigt som de fick hjälpas åt att leta tillsammans. De lyckades jättebra och hittade alla grodans barn!
 Måndagen 15/11 hade Draken föräldramöte som jag var med på. Jag berättade om projektet, allt från syfte och målsättning till hur det går till rent praktiskt och hur vi lägger upp det. Det blev väldigt intressanta diskussioner om balnd annat hur och om man tar upp vissa saker med barnen som tex fördomar.
Jag berättade att jag jobbar utifrån bilderböckerna om Grodan av Max Velthuijs som tar upp mycket kring relationer och känslor, utanförskap och mycket annat. Bland annat har vi jobbat kring boken "Grodan och Främlingen" som handlar just om fördomar. Men, vi pratar inte med barnen utifrån att det finns fördomar och varför fördomarna finns utan jag utgår ifrån att alla kan känna utanförskap och har nångång råkat ut för det. Vi börjar utifrån känslan Utanförskap, som växer ur känslorna Ledsen och motsatsen Glad. Syftet är att få barnen att känna igen utanförskap och förstå att de kan ändra på situationer. Dvs om en kompis är ledsen kan Jag påverka och göra kompisen Glad igen. Hur gör jag det?
Jag tänker också att fördomar och främlingsfientlighet många gånger handlar om okunskap och då är verktyget Kunskap, dvs att lyfta fram de dominerande kulturerna och språkgrupperna och prata utifrån dom. Samtala även om världen i stort, visa jorden och alla länder. Prata om att man kan prata flera språk, prata om vilka länder man har varit i osv. Väcka nyfikenhet för världen och alla dess invånare.


Drt som jag tänkte på var också att ju mer projektet växer och ju fler som får reda på det, destu mer riktar man fokus på det och kan vi få med föräldrarna på det också spelar de en fanstastisk stor roll för det här projektet. Det vore roligt att höra mer om barnen pratar om det hemma. Det var en mamma som berättade att hennes son har frågat henne om hur många språk hon kan och om vilka länder hon har varit i. han frågar också, så fort de åker iväg någonstans om vilket land de är i nu (Även om de bara kör till ICA). På så sätt får man en klar bild av hur abstrakt det är för barn att prata om världen, jorden och alla länder, geografi och proportioner...


Jag känner att jag har ett väldigt intressant arbete och utvecklas med det varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar