Summa sidvisningar

tisdag 2 mars 2010

Vecka 8 Grodan och Främlingen

Grodan Grönis tycker inte om spindlar

Den här veckan är sista veckan jag är ute och har dramapass på förskolorna. Nästa fredag kommer gruppen till mig. Alla fyraåringar från de respektive fyra förskolorna jag jobbat med kommer att träffa varandra på invigningen av lokalen på fredag v.9. Det känns spännande men också lite tråkigt att inte få åka ut till förskolorna och ha dramapass. Jag fortsätter  med musikdramat tom v. 11, så jag kommer att få komma till förskolorna 3 ggr till. I veckan har jag också haft med mig en arabisktalande tolk som har översatt vad vi gör på dramapassen. Det är spännande att se hur barnen reagerar, hur de blandar både svenska och arabiska i samma mening och förväntar sig att jag ska förstå. Det är fantastiskt bra att kunna ha ett sådant samarbete, för mig är det svårt att veta hur mycket barnen med ett annat hemspråk förstår av vad som händer på passen. Det är en fördel då att dramapassen är såpass fysiska och att man arbetar med alla sinnen för dessa och alla barn och att det innehåller mycket lek. Och lekens regler och koder förstår alla barn här.


I veckan har vi jobbat kring boken "Grodan och främlingen" av Max Velthuijs. Boken beskriver väldigt bra hur våra fördomar kan stoppa oss från att träffa och lära känna underbara människor. I boken kommer en råtta till gradans land och alla tycker till om råttor utan att egentligen ha pratat med råttan själv, men grodan lär känna råttan och upptäcker attb råttan är en mycket spännande, intelligent och kunnig person.
I dramapassen var det grodan som hade fördomar som berodde på rädsla. Grodan var nämligen rädd för spindlar och främlingen var en spindel.
Barnen fick föra samman grodan och spindeln och de hade många bra förslag på hur dessa två skulle bli vänner, Bla tyckte de att de kunde ge varandra godis.


Önskar ni kunde va med på passen, det är underbart roligt!

1 kommentar:

  1. Detta passar dig och din personlighet så bra gumman! Kul att du får jobba med något du älskar...hur går det boken du höll på att skriva förresten??

    SvaraRadera