Summa sidvisningar

fredag 21 maj 2010

Vecka 20 Förskolans dag i integrationens tecken!

Förskolans dag

Veckan har varit fullsatt av aktiviteter. Det har handlat mycket om sång och musik. I torsdags var det "Förskolans dag". Jag, Elisabeth Skoglund och Annika Littorin tog hand om aktiviteterna. Vi firade den tillsammans med alla Norrby Kommundels förskolor (14st) i Ramnaparken. Vi hade Allsång, Janati Sototo var med och berättade om sina favoritdjur snigeln och lammet som vi också sjöng om. Vi hade fantastiskt tur med vädret, det var varmt och skönt och kändes som det brukar kännas på riktigt bra skolavslutningar när man var liten. Varmt, skönt , spännande och gemytligt. Efter den gemensamma sången hördes de ljuvliga tonerna från glassbilen och barnen fick en fin avslutning på deras dag.

Elisabeth med en hjälpsam vaktmästare


Annika var "Guldlock"


Jag, innan Allsången


En intressant reflektion. Efteråt träffade jag en pedagog som  hade varit med och följt allt med kritiska, reflekterande ögon.
"Det var trevligt och så, men vad ger detta barnen, tror du? Tror du barnen reflekterar över att det är barn från olika delar av norrby här? Vad ger detta egentligen?"
Ja, intressant fråga, värd att rerflektera över! Vad ger det våra barn att de får fira Förskolans dag tillsammans, att de sjunger samma låtar, befinner sig på samma plats, får njuta av en glass tillsammans? Vad säger ni? Vad är svaret på det? Vad skulle ni säga?


I dag fredag träffades den andra integrationsgruppen för fjärde gången. De var inte så många och jag tog tillfället i akt att träna namn ihop. De fick röra sig till trumrytm, långsamt och snabbt och när jag slog i trumman hårt en gång fick de stå stilla som statyer. Då ropade jag ut ett namn och barnen fick peka på det barnet vars namn jag ropade. De var väldigt duktiga och jag tror de kan varandras namn ganska bra nu. Vi fikade och sjöng tillsammans och lekte clownleken ihop. Efteråt fick de lära sig en ny låt, en låt jag redan har lärt vissa barn och som jag märkt blivit väldigt populär. Så här går den:


" När jag vakna och det var härlig vår
Solen lyste på mina bara tår
Jag kunde höra mamma ropa
Kom och dansa med mig
Jag kunde höra mamma ropa
Kom och dansa med mig


Wamba io lele
Wamba Wamba


Wamba io lele
Wamba Wamba"


Barnen kunde inte slita sig, de ville inte att jag skulle stänga av musiken (jag har den på cd). Ska försöka hinna med att lära ut den till alla förskolor jag är på. Det är en fantastisk känsla att sjunga nya låtar tillsammans, speciellt såna som fastnar med en gång.
med dans i benen...




Nästa vecka är det avslutning med båda integrationsgrupperna. Känns lite sorgligt men arbetet fortsätter vidare!


Trevlig Pingst!

1 kommentar:

  1. Ja, visst var det en härlig dag i Ramnaparken! Frågeställningen om vad dagen gav barnen egentligen är intressant. Här på Älvorna har vi talat om att dagen var en del i ett större sammnhang, det "paraply" som integrationsprojektet utgör. Att skapa möten mellan barnen i både stora och små sammanhang är viktigt. Att fira förskolans dag med lek, föreställning/musik och glass, att som barn få vara en del av det, det är en stor upplevelse för barnen. Älvorna

    SvaraRadera