Summa sidvisningar

söndag 21 mars 2010

Vecka 11


vad tänker en liten båt?

En tumme tittar upp, en tumme tittar ner...


dags för Musikdrama!

Äggmaraccas, hur känns dom?


Veckorna går så fort, jag vet inte hur jag ska hinna med allt jag vill göra inom projkektet. Det känns som om det finns så mycket kvar att göra. Det här är alltså sista veckan då jag är ute och har musik med de förskolor som ingår i första gruppen. Det känns lite sorligt nu när man lärt känna barn på varje ställe... Jag ville bara krama om dem alla och tala om hur bra och fantastiska de är! Och för att inte glömma alla suveräna fröknar, ni gör ett kanonjobb, jag är på riktigt helt och fullt imponerad!
Vi har sjungit och musicerat ihop sista veckan. Jag har berättat att det är sista veckan för det här terminen, förutom med 06orna dvs fyraåringarna som jag har terminen ut, i tankarna har jag dock redan börjat planera hur jag ska lyckas komma tillbaka nästa termin dvs på någoct sätt baka in de i planeringen så jag kan få kontinuitet även med de andra barnen. det ordnar sig, på ett eller annat sätt, det gör det alltid.
På ett musikdrama pass kan det se ut så här:
  • Vi börjar med att sjunga namnsången: Och Anna är här, Maria är här tack och lov att Christer är här, och som hedersgäst har vi Lisa på vår fest, tack och lov att Andrea är här! (fingerade namn)
  • Sedan tar jag fram mina fingerdockor och tillsammans med barnen säger vi en ramsa som rimmar:
Hej sa Tummetott, ska vi göra nåt?
Ja, sa Pek, vi kan leka en lek
nej sa Lång, jag vill sjunga en sång
Åh sa Ring, jag vill ingenting
Men då sa Lill, vet ni vad jag vill?
Killekill, killekill

Barnen som vid det här laget kan hela ramsan, börjar kittla varandra...

  • Efteråt gör vi en "Tum-sång"- En tumme tittar upp.Jag har en korg med mig, som innehåller olika leksaker och figurer som ingår i olika låtar och när jag tar fram en sak vet barnen vad de ska sjunga för låt. tex. en båt, då sjunger vi En liten båt. Vi gör rörelser till den. I låten nämns en skatt och jag har en liten fin ask jag brukar skicka runt efter låten. Asken innehåller oftast något och barnen får gissa vad det är i asken. På så sätt tränar de omedvetet på att ta plats och göra sin röst hörd. Alla barn tycker det här momentet är spännande, även de som inte kan prata ännu.

  • sedan delar jag ut, antingen maraccas elelr pinnar, ibland har jag haft trummor också och vi sjunger en låt som heter: "Nu ska vi spela på maraccas!"

  • barnen får ställa sig upp och ta en egen plats i rummet. Jag sätter på musik och under tiden musiken är på får de röra sig fritt i rummet samtidigt som de spelar på sitt instrument. När jag stänger av musiken ska de stå still som en staty. Statyerna har en knapp på huvudet och när man trycker där kan statyerna röra sig på ett speciellt sätt. jag brukar trycka så alla barn får röra sig. Musiken jag använder har varit, arabisk, spansk, turkisk.. på olika språk. Vi pratar oftast om vad det var för språk efteråt och barnen som pratar det speciella språket brukar då säga att de förstod och ibland översätta vad låten handlar om. Senast var det en liten pojke som rodnade och sa att den arabiska låten handlade om att pussas.

  • sedan följer "Önskestunden" jag har med sångkort som barnen får dra. Där finns alla möjliga sånger från den svenska visskatten. Bland annat: Imse Vimse spindel, Trollmors vaggvisa, tio små indianer, bä bä vita lamm osv. Tre olika barn får dra tre olika låtar.

  • Vi fortsätter med en låt från den sydafrikanska visskatten som heter "Magwani" jag berättar oftast en historia om hur Janatis(en docka jag använder) pappa klarade av en regning dag utan att bli blöt.

  • Vi avslutar med Janatis hejdå- sång "Senyua de lele" och avslutar musikdramat.
Så kan ett musikdramapass se ut. det har varit jättekul och nästa vecka väntar nya barn och nya grupper... Pirr pirr!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar