Summa sidvisningar

torsdag 7 oktober 2010

Vecka 39 Att lära sig ett nytt språk, hur går det till?

Grodan träffar Nallen


Barnen får träffa Grodan igen och är på väg till Grodans kompisar, ankan, Grisen och Råttan när det får höra någon som gråter bakom ett träd. Det visar sig vara en Nalle som inte kan prata svenska. nallen har ett annat språk och man förstår att han är hungrig och ganska rädd. Han får följa med hem till Grodan som ger honom mat. Alla barn hjälps åt att laga mat till honom och han får både korv, glass och köttbullar. Grodan och barnen  lär honom att prata svenska. "Vad ska vi lära honom?" frågar jag och barnen säger olika ord som de tycker att han ska lära sig: "Korv", "Mos", "Hej" osv.


Såsmåningom lär sig Nallen prata svenska, han pratar lite knaggligt först, för han lär sig men till slut kan han prata riktigt bra, man hör knappt att han har ett annat språk egentligen.
Nallen berättar att han kommer från ett land som heter "Gambas", där pratar man "gambianska" och Nallen pratar så man får höra. Han vet inte hur han hamnat i Grodans land och inte heller var hans familj är.


Nallen får träffa Grodans vänner. Hos Ankan får han lära sig att simma, hos Grisen får han lära sig att baka, för det är Grisen duktig på (alla barn bakar en tårta ihop) och hos Råttan får han lära sig att fiska. (alla barn fiskar och vi grillar fisken och äter upp den, det smakar gott).


Men Nallen ser ledsen ut en dag. Han berättar att han längtar hem till sitt land. Han berättar om sitt land: "I mitt land är det alltid varmt, i trädgården växer det apelsiner och det doftar annorliunda i mitt land. Det doftar kryddor och dofter som inte finns här. Min familj kommer på besök och vi äter mysket god mat och ibland äter vi på golvet med våra händer. Vi dansar också mycket till härlig musik."


Nallen åker ifrån Grodan. Grodan är förkrossad, han känner att han har förlorat en vän! Han kan inte sova på nätterna och har ont i magen. Efter en tid återvänder Nallen till Grodan och Grodan frågar hur det kommer sig att han kom tillbaka. Nallen svarar: "Det här är mitt nya land, jag har bestämt mig för att bo här och jag kan hälsa på mitt gamla land när jag vill."


Nallen har också med sig musik från sitt hemland som barnen får lyssna på. Vi avslutar med att barnen får rita hur de tror att det ser ut i Nalles land. En pojke målade cirklar över hela pappret i olika färger och när jag frågande vad det var sa han "Dofterna!".


Det här är ett mycket spännande pass. Barnen visar stor förståelse och empati för Nallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar