Summa sidvisningar

måndag 18 oktober 2010

Vecka 41 Draken och Kronängsgården

Den här veckan har jag börjat arbetet med två nya förskolor; Draken och Kronängsgården.  Det har varit spännande att träffa nya barn och nya pedagoger. Det är också roligt att vara i olika miljöer då det ser så olika ut på alla förskolor. Det är också intressant att känna av stämningen på olika förskolor och se rutiner därför att man får en förståelse för vad som påverkar barnen och vad de är vana vid på sin förskola. Jag känner att jag blir väldigt inspirerad och lär mig väldigt mycket av att vara ute på förskolorna. Alla har sitt sätt och arbeta och även olika teman vilket gör att jag kan baka in detta i mina pass för att göra det lättare för barnan om jag vet vad de jobbar med för tillfället. Tex om det jobbar med matte så räknar vi hur många ben min spindel Sigge har eller om de jobbar med djur, baka in att fårens barn heter lamm osv. Detta gör också att jag lär mig och för förståelse för vilken nivå barnen på och kan därav anpassa mig efter det.
I veckan har vi också haft ett integrationsträff för första gången. Alla förskolorna som jag jobbat med den här terminen. Dessa är; Byttorpsgprden Rönnen, Norrbygården, Norrbyskolan Kastanjen och hällegården Humlan.


Fikastund i Ramnaparken



Liten tipspromenad, roligt att se hur mycket barnen kom ihåg av alla Dramapass.



Rätt svar: Pomperipossan
Kastanjens svar: Andrea








Det var roligt att se hur både barn och personal trivdes med situationen och det fanns spänning i luften. Det var synd var att vi inte kunde presentera barnen för varandra ordentligt med namn osv som vi vanligtvis gör när vi tex har Musikdrama, då man går igenom gruppen och uppmärksammar varje barn för sig. Detta kommer vi att kunna göra när min lokal är klar eller när förskolorna hälsar på hos varandra.


Vi har kommit överens om ett schema över fredagarna som även inkluderar besök hos sin "Vän- förskola" vilket är roligt och hör ihop med att förskolorna har brevväxlat två och två och barnen vet redan en del om varandra.

Nästa fredag är vi i Ramnaparken igen och det ska bli roligt att ses igen!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar