Summa sidvisningar

onsdag 22 december 2010

Vecka 48- 50 Interaktiv Teater

Nu går veckorna med rasande fart mot jul och ledighet... Det märks också på barnen, det ligger i luften!

Jag har under 7 veckor haft en praktikant som heter Mina hos mig. Hon har bidragit med mycket idéer och kreativitet och det har varitett nöje att ha henne hos oss!

Jag och Mina har tänkt att vi vill ge barnen en gemensam upplevelse och därför satt upp en Interaktiv teaterpjäs som heter "Nej sa lilla Clown". Pjäsen handlar om stora Clown som alltid ska bestämma och göra dumma saker samt lilla Clown som inte vet hur han ska säga ifrån till stora Clown. Syftet med interaktiv teater är att engagera publiken och låta de bestämma i olika situationer som spelas upp, framförallt förändra situationen till det bättre. Skådespelarna spelar då upp publikens förslag och resonerar tillsammans med de efteråt om situationen förändrades till det bättre. Här var våran publik barn med olika förslag och idéer och vi fick spela upp det som sas och se om det förändrade situationen till det bättre.

"Jag spelar Stora Clown"

"... och jag Lilla Clown"


Av erfarenhet var vi noga med att klä ut oss tillsammans med publiken då barnen blev rädda för oss förra gången vi spelade pjäsen. Då var vi redan utklädda när de kom och flera tyckte det var läskigt eftersom de inte kände igen oss. Den här gången gick vi noggrant igenom hur man gör när man klär ut sig och låtsats att man är någon annan. Vi förklarade också vilka roller vi skulle spela.


Stora Clown drar undan stolen för löilla Clown och skrattar...

"Nu behöver ni hjälpa lilla Clown... Vad ska han göra? Hur ska han säga ifrån?"



Lilla och Stora Clown blir vänner och åker och fiskar ihop.


Barnen gav olika förslag, som tex Säg att han är dum och att du inte vill va hans kompis om han gör så, eller skjut honom, eller säg att du fick ont när du ramlade.
Vi hade också med en scen där stora clown hittar en plånbik som tillhör lilla Clowns mamma. Han blir väldigt nyfiken på den och det slutar med att han tar pengar ifrån plånboken när han tror att lilla Clown inte ser. Det var barnen väldigt eniga om att lilla Clown skulle säga att om man tar pengar från någon annans plånbok är är man en tjuv. vi spelade upp detta. Senare var det ett barn som gick fram till sin fröken och tog fram en sliten låtsatspeng från fickan: "Här får du fröken, sa han, ... jag råkade ha kvar den i fickan , den är från förskolan." Såna stunder känns bra när man ser att budskapet når fram!

Det som är viktigt när grupperna träffas är att de får olika slags Positiva upplevelser tillsammans. Musiksamlingen är en del av det och olika lekar vi gör ihop men också teaterupplevelser som är pedagogiskt anpassade för deras ålder och deras vardag. I det här fallet, konflikthantering. Alla vill ha en vän men hur gör man för att få en vän och hur säger man ifrån om man tycker att någon beter sig illa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar