Summa sidvisningar

onsdag 22 december 2010

Sammanfattning av Integrationsprojektet Ht- 2010

Ny lokal
Den här terminen har jag flyttat till en ny lokal. Den ligger på Billdalsgatan 16. Det dröjde till början på November innan jag fick tillgång till lokalen , pga renovering, och känner att det inte förrän nu, i slutet av terminen som jag har kommit igång med att göra i ordning den.


Det finns mycket kvar att göra men känner att jag fått god hjälp av vaktmästaren Hans och hans kollega på Särlaskolan.


Grupperna
Integrationsgrupperna den här terminen har varit Norrbyskolans förskola Kastanjen, Hällegården Humlan, Norrbygården, Byttorpsgården Rönnen, Draken och Kronängsgården.


Det har fungerat bra med grupperna. De verkar ha tyckt att det har varit roligt att träffas. Jag ska skicka ut utvärderingar till alla involverade förskolor och se vad de har för åsikter och idéer om projektet.


Integrationsträff för personal
Jag och Elisabeth Skoglund har haft integrationsträff med personalen i dessa grupper, där vi har pratat om integration och kultur. Begrepp som är viktiga att diskutera tillsammans samt även få träffa varandra parallellt med projektet. Det känns som att pedagogerna har varit involverade på ett helt annat sätt den här terminen. De har haft en slags ”förkunskap” när de har träffats efter dessa möten och jag har sett skillnad i förhållningssätt till varandra och till projektet.


Josefinmetoden
Den här terminen har ”Josefinmetoden” satts igång och fungerat väldigt bra. Barnen har fått skriva till varandra men även besökt varandras förskolor tillsammans med mig. Detta har varit lyckat. En sak man hade kunnat tänka på var att involvera femåringarna mer i detta också. Jag känner att det är en grupp som involveras men inte fullt ut fastän det finns behov. Detta har varit svårt att få till praktiskt.


Praktikant
Den här terminen har jag också haft lyckan att få en praktikant, vid namn Mina Andersson, från Västerbergs folkhögskolans dramapedagogutbildning. Mina har varit en tillgång i projektet men framförallt också när det gäller mina grupper på Högstadiet. Hon har varit ett bollplank för mig och en idéspruta. Hon har varit engagerad och inte rädd för att ta initiativ vilket har underlättat mitt arbete och bidragit med mycket. Jag tänker på vikten av att människor får vetskap om projektet och hur viktigt det är att det sprider sig och på så sätt växer, som ringar på vatten som bidrar till att annat spännande händer. Jag har även under hennes praktik träffat min gamla lärare Nina Mejer från skolan och fått mycket feedback.
Det har varit betydelsefullt för mig och för projektets framtid.


Kontinuitet
Sitter just nu med schemat till nästa termin. Det är viktigt att fånga upp och få kontinuitet på träffarna med grupperna. Tanken är att alla grupper som har varit engagerade hittills ska träffas kontinuerligt en gång i månaden under vårterminen. Jag har märkt att det underlättar om jag gör ett schema som gäller för hela terminen.



Önskar er en God Jul och Gott nytt år och förnyade krafter till nästa termin!




Hälsningar Andrea Lucut- Dramapedagog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar