Summa sidvisningar

fredag 5 februari 2010

Möte med barnen, vecka 5

Grodan Grönis

Nu har jag varit ute på fyra olika förskolor inom Norrby Kommundel.Förskolorna är, Almgården, Gärdesgården, Tullagården och Positivgården. Mötet med barnen har varit fantastiskt roligt. Vi har lekt och skrattat, sjungit och busat.
De har träffat mina vänner Ceasar och Kotten. Vi har tillsammans upplevt äventyr i skogen, där vi mött den sovande snälla björnen, läskiga häxan Pomperipossa och den snälle Trollkarlen som kan förvandla oss till grodor, harar, flygplan, grisar, ankor och vad som helst.

Barnen har även fått ett brev från Grodan Grönis med en karta för att de ska kunna besöka grodan.De har fått åka det osynliga tåget, tåget som man inte ser, som kan vara var som helst i rummet, men barnen vet Exakt var tåget är. Vi har rest över de tre stenarna till Svarta Klippan där Pomperipossan bor. Hon försökte förtrolla barnen genom att lägga sin mantel över de men barnen bröt förtrollningen genom att gissa rätt på vem det var som låg under manteln så häxan fick känna sig besegrad. Efter det fortsatte vi till den farliga floden där det bor krokodiler. Barnen lyckades simma över den också utan att bli bitna... men det var nära!

Sen träffade vi Grodan Grönis som lärde oss sin favoritlek- "Kom alla mina vänner". Efter det var det dags att ta det osynliga tåget tillbaka till förskolan. Mycket kan hända när man är i sagans värld.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag hittade din fantastiska blogg idag. Jag har precis börjat planera för värdegrundsarbete i förskolan med hjälp av grodanböckerna :) Jag skulle väldigt gärna ta del av passet du säger ska finnas bifogat. jag hittar inte det någonstanns på din blogg. Du får jättegärna maila mig det (och om du har några andra tips) på:
    veronikajohansson@hotmail.com

    Tack för all inspiration!

    SvaraRadera