Summa sidvisningar

torsdag 11 februari 2010

Reflektioner i vardagen, vecka 6

Jag är nu inne på min tredje vecka då jag är ute på förskolorrna. Fyra olika förskolor, två med mestadels svenska barn och två med barn med annan kulturell bakgrund. Jag har haft både dramapass och musikdrama med alla sex gånger sammanlagt per förskola. Det har varit fantastiskt roligt och jag, barnen och personalen har fått lära känna varandra ganska bra. Det gör man väldigt bra unnder kreativa former, anser jag! Man får se varandra dansa, leva sig in i fantasins värld, grimasera, gestalta osv, se andra sidor än det vanliga helt enkelt.

Vi har varit med om många olika äventyr. Första veckan gjorde vi övningar med syfte att lära känna varandra, samarbeta, ha kul och för mig att förstå på vilken nivå jag ska planera mina pass. Jag har ändå varit konsekvent med att göra samma pass för alla barn men anpassa språket och använda olika hjälpmedel såsom bilder och leksaker på de förskolorna där barnen behöver mer språkträning.

Jag reflekterar över att i det här projektet finns det faktorer man inte kan styra över, tex om barn är sjuka eller lediga, då alla inte kan vara med på aktiviteterna vi gör. Jag tror dock att barnen är väldigt nöjda över att få träffa mig och alla karaktärer jag introducerat. Till skillnad från oss vuxna lever de i nuet och har så mycket lättare att anpassa sig och ge sig hän fantasins värld utan att ifrågasätta dess sammanhang.

Jag reflekterar över att barnen på alla fyra förskolor reagerar på lekarna och äventyren på samma sätt. De blir exalterade, glada, de älskar att leva sig in is sagan, bli förvandlade till grodor, ankor, häxor osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar