Summa sidvisningar

fredag 24 september 2010

Vecka 37 Barnen får ett Brev!

Grodan


I veckan har det kommit ett brev till förskolorna. På kuvertet stod det "Till barnen". Det  visade sig att det var ett brev från Grodan med en karta och en beskrivning av hur man kommer till Grodans land. Man skulle börja med att ta den "osynliga tåget". Vad är osynligt för något?
Så började äventyret som tog oss förbi de tre stenarna och förbi Svarta Klippan, där Pomperipossan bor och förbi stora floden där det bor Krokodiler. Slutligen fick vi träffa Grodan som hälsade på alla barn. Innan vi åkte tillbaka lekte vi Grodans favoritlek "Kom alla mina kompisar".


Med det här passet, som alla barn på förskolorna jag jobbar med just nu får göra är syftet att tillsammans vara med om äventyr med hjälp av fantasin. I dessa pass finns också inbakat samarbetsövningar, gruppövningar, turtagning, rörelse och motorik, musik och sådant som stimulerar fantasin. Barnen får tex träda igenom en "Sagoring" som är en smyckad rockring som jag gjort i ordning. Den är en symbol för att man träder in i sagans värld där allt är möjligt, en symbol för att det är okej att ge sig hän fantasin. Det här är inget konstigt för en fyra eller femåring men jag upplever att det blir väldigt dynamiskt när de vuxna är med på detta. Det sker en samförstånd, en bekräftelse på att vi vuxna, trots att vi är vuxna har en förståelse för barnens fantasivärld.


Jag tänker att genom dessa upplevelser som barnen får vara med om får de någonting gemensamt när de väl träffas. De känner igen mina metoder dels allt vi gör under dramapassen och på musikdramat. Det underlättar för alla när det finns metoder som alla känner igen och som vi kan jobba utifrån på Integrationsträffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar