Summa sidvisningar

tisdag 27 april 2010

Vecka 15 Fredagen 16/4 2010

Borås Tidning var på besök idag. Vi hade förberett ett äventyr där vi tillsammans tog oss till grodans land med hjälp av det osynliga tåget. Barnen och personalen var glada och förväntansfulla inför reportaget i tidningen. Tyvärr blev det enbart en liten notis om projektet i tidningen. Jag vet inte anledningen till det, själv tycker jag att det borde vara intressant för media att släppa fram och ge mycket plats till projekt som främjar integration men så blev det inte. Men, här hänger vi inte läpp, bättre lycka nästa gång!


Jag har funderat mycket på ett samtal som jag hade med jornalisten där han kallade alla på Norrby för invandrare vilket fick mig att tänka på den termen. Ordet "Invandrare" är en benämning på människor som invandrat från ett land till ett annat. Det säger ingenting om människan i sig, tex etnicitet, hur länge människan har bott i Sverige. Enligt mig säger det att  människan är en främling. Jag motsatte mig att han skulle använda den termen i reportaget. Jag tycker termen är förlegad, jag tycker man ska använda människor från andra kulturer eller mångkulturella områden. Jag tänker mycket på mig själv i det fallet. Jag kom till sverige när jag var nio, jag har också invandrat. Skulle jag också kallas för invandrare? Efter 26 år? jag skulle inte vilja det.
Vissa av barnen på Norrby är födda här och använder kanske det svenska språket mer än sitt hemspråk, är de också invandrare? Eller skulle ni säga andra generations invandrare? Varför inte ta bort den termen, den har en negativ klang om ett man inte hör hemma. Den påtalar en "vi och dom" menatalitet. Det är vad Jag tycker! Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar