Summa sidvisningar

tisdag 27 april 2010

vecka 16

Den här veckan är sista veckan med dramapassen. Nästa vecka, vecka 17 börjar de komma till mig på torsdagarna. Där kommer alltså fyraåringarna från de tre olika förskolorna, Norrbyskolans förskola Eken, Byttorpsgården avd. Lärkan och Blåsippan och Elfsborgsgården. 
den här veckan har jag gjort passet kring boken "Grodan hittar en vän". Passet går till så här:

Grodan är ute i skogen när hon plötsligt hör att någon gråter. Det är en nallebjörn. Han är vilse och ledsen och kan inte prata svernska. Han pratar ett eget språk för han kommer från ett annat land. Grodan lyckas förstå att Nallen är vilse och att han inte har någonstans att ta vägen. Han får följa med till grodans hem Grodan ger honom mat, barnen får vara med hela tiden och bestämma vad för slags mat han får. De är generösa och ger honom mat, korv och köttbullar, saft att dricka. Så småningom lär sig björnen prata grodans språk, dvs svenska, med hjälp av barnen. Barnen får lära björnen prata svenska. Björnen lyssnar och säger efter dom. Härmar deras ljud. Till slut blir han riktigt duktig på svenska och umgås flitigt med Grodans och hennes vänner. En dag, ser björnen väldigt ledsen ut igen. Han sätter sig på en sten, stirrar ut i fjärran och börjar gråta. Grodan frågar vad som står på och varför han gråter, då svarar björnen: "Jag längtar hem. Hem till mitt land till min mamma och pappa, till mina släktingar. i mitt land är det aldrig kallt. Där växer apelsiner i trädgården och när mina släktingar hälsar på äter vi god mat och dansar till härlig musik. Ibland äter vi på golvet. Solen skiner varje dag och allt doftar annorlunda. det doftar hemma." Björnen säger att han behöver åka iväg till sitt land och han ger sig av. Grodan är förkrossad av saknad.
En dag kommer björnen tillbaka. Grodan blir jätteglad och frågar varför han bestämde sig för att komma tillbaka. Då svarar björnen att det här är hans nya hem och att han längtade tillbaka, och att nu han två hem men han bestämt sig för att bo här men åka och hälsa på sitt land när han börjar längta igen.
Efter det får barnen rita en teckning av hur de tror att det ser ut i björnens land. Oftast ritar de sol och apelsiner, mamma och pappa björn och ett hus. Jag tror att de blir väldigt tagna av den ledsna björnen. Vill gärna krama och trösta honom. Oftast tycker de att det är roligt när han pratar sitt eget språk och när de lär honom svenska. Jag brukar avsluta med att fråga om de känner något barn som pratar ett annat språk coh som är ny i sverige? Detta är ett slags förberedning för att de ska träffa barn från andra kulturer. Med barnen från Norrby pratar jag om bvar de kommer ifrån och vilka språk de pratar hemma. Om de har några kompisar som är från Sverige.
Fredagen träffades vi i integrationsgruppen och tillbringade tid tillsammans i Ramnaparken. Tanken var att låta barnen leka fritt ochn möta varandra naturligt och på sina egna villkor. Jag hade förberett en snitslad bana med olika djur, där vi stannade och pratade om djuren och sjöng sånger som handlade om djuren t.ex "Imse vimse spindel".
Det var roligt att se hur barnen fann varandra, hur de spontant sökte sig till varandra och lekte ihop. Utan problem gick de in i leken utan att bry sig om något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar