Summa sidvisningar

fredag 10 september 2010

Vecka 36 Efter en veckas arbete...

I veckan har arbetet satt igång. Jag jobbar med 4 olika förskolor för tillfället och ska under 5 veckor ha både drama och musikdrama med dom. Efter mycket om och men har vi fått fart på en rutin om när och hur jag ska vara på de olika förskolorna. Det har varit en process att få ihop allt schematekniskt så att det passar och blir bra för alla inblandade förskolor den här terminen. De förskolor projektet berör i första skedet är Norrbyskolans förskola Kastanjen, Norrbygården, Hällegården Humlan och Byttorpsgården avdelning Rönnen. Syftet att träffa barnen och pedagogerna, introducera drama och musikdrama, umgås med barnen och pedagogerna, vara på avdelningarna så att vi lär känna varandra.

Jag har även, den här terminen, fått i uppdrag att ha drama med en högstadieklass som har valt engelska som specialämne. De går i sjunde klass och i torsdags hade jag dom för första gången. Det var ganska omtumlande, dels för vi hade bestämt att ha alla 25 st första gången och för att det naturligt blev lite kaos. Från och med nästa gång delar vi dom i två mindre grupper som får vara halva tiden hos mig och andra halvan hos deras engelskalärare Sören Garphammar. Jag funderar på det här med att introducera drama som metod för en sjätteklass som kanske aldrig har provat på drama och kanske inte ens har det intresset. Det ska bli intressant att ha dessa grupper. Syftet med dramalektionerna är att de ska praktisera sin engelska under mer kreativa former. För att kunna göra det behöver man var trygg i sin grupp, att kunna släppa loss och våga vara kreativ. Jag upplever att i den åldern är det så mycket annat som spelar roll och tar fokus, man är mer känslig för kommentarer, det är viktigt vad alla andra tycker och tänker om en. Därför behöver man utgå ifrån att gruppen ska lära känna varandra genom olika dramaövningar och känna sig trygga, våga prata inför varandra utan rädsla för kommentarer osv.
Vi får se hur det utvecklar sig, hade jag bestämt hade alla elever fått ta del av dramapedagogiska metoder mycket tidigare.
Jag vill önska alla en trevlig helg och förnyade krafter till måndagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar